Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

Supply chain practices

[HUN] Rakoczy Ferenc vagyok. 10 eve dolgozom az ellatasi lanc kulonbozo pozicioiban, eddig 4 orszagban, foleg raktarozasi es gyartaslogisztikai teruleteken. Gyakorlati tapasztalataim, elkepzeleseim mindarrol ami anyagaramlasnak es folyamatfejlesztesnek hivnak. Nyitott vagyok uj szakmai kihivasok irant, barhol legyen az a vilagban.

[EN] My name is Ferenc Rakoczy, an experienced and practical supply chain expert, mainly in warehousing and production logistics. Ideas, practices and philosophies from 4 countries, about everything we call material flow and supply chain process improvement. Open to new professional challenges either in Hungary or anywhere in the world.

Friss topikok

Linkblog

Plan - Source - Make - Deliver - Return

2009.12.06. 01:24 Ferenc Rakoczy

Az integrált ellátási lánc folyamatai 1/5 - PLAN

Címkék: stratégia source make return plan deliver

Az ellátási lánc folyamatainak kialakítása során biztosítanod kell azt, hogy minden egyes folyamatod nemcsak más ellátási lánc folyamatokkal képez szerves egészt, hanem azt is, hogy ezek az integrált folyamatok szervesen kapcsolódnak a vállalati működés egyéb területeihez, mint például a technológia és gyártás, termék- és szolgáltatásfejlesztés, marketing, értékesítés és pénzügy. Ahogyan azt a fejlécben is láthatod, öt ilyen folyamatot definiálok, melyek segíthetnek abban, hogyan tudod az ellátási lánc stratégiádat operatív folyamatokra bontani. Minden egyes lépésnek külön posztot szentelek, lássuk az elsőt, a tervezést, azaz a PLANNING folyamatát!

Minden ellátási lánc folyamatnak vannak bemenő és kimenő paraméterei. A tervezés bemenete a vevői igényről, a készletről, és az erőforrásokról rendelkezésünkre álló valamennyi információ. Ezeken az információkon alapulnak az ellátási lánccal kapcsolatos döntéseink, illetve ezekre az információkra támaszkodnak az ellátási lánc végrehajtó jellegű folyamatai - a source, make, deliver és return. Ebből világosan következik, hogy minden egyes végrehajtó folyamatnak van egy terv bemenete is. Például, a plan source és a plan make megmondja, melyik alapanyagból mennyire van szükségünk, ezeket az anyagokat kitől vásároljuk meg, és hogy ezekből az alapanyagokból mennyi készterméket állítsunk elő. A plan deliver a vevői megrendelések kielégítésével kapcsolatos információkat továbbítja az ellátási lánc szereplői felé. A minőségileg hibás alapanyagok visszaszállítását a beszállítók felé, esetleg az általunk hibásan kiszállított készáru visszaküldését vállalatunkhoz pedig a plan return folyamat fogja hajtani.

A tervezési folyamatunk akkor válik működési kiválósággá és akkor tesz lehetővé magas szintű üzleti teljesítményt, ha az alábbi 5 feltételnek megfelel (Cohen-Roussel alapján):

1. A tervezés időszerű és pontos információkon alapuljon. Az igény (kereslet) oldaláról ez olyan, aktuális, a végső vevői igényen alapuló információkat jelent, mint például az adott termék végfelhasználói fogyasztása, az ellátási lánc alsóbb szintjein szereplő vállalatok készletei, az általános gazdasági és piaci feltételek. Ha lehetséges, használjunk minél több információt, mely a vevőtől vagy a vevőnk vevőjétől származik. Az ellátás oldaláról ez olyan, külső és belső kritikus tényezők figyelembe vételét jelenti, mint a munkaerő, készletek, termelési kapacitások és beszállítói erőforrások. Hogy minél tisztább legyen a kép, információkra van szükségünk a végrehajtó funkcióktól is (emlékszünk, ezek a source, make, deliver és return). Ne feledjük, a kereslet és a kínálat dinamikusan változik - az információ lehet, hogy ma pontos, de holnap már nem biztos, hogy az lesz. Ezért olyan fontos az információ időszerűsége.

2. Erőforrásaid felhasználását az üzleti célok figyelembe vétele irányítsa. A plan az az ellátási lánc folyamat, mely egyensúlyt teremt a belső célok (készletgazdálkodás, vállalati kötlségek, eszköz-kihasználtság) és a külső célok (kiszolgálási színvonal, rugalmasság) között, s ezzel egyidőben biztosítja, hogy döntéseink megfelelnek a vevők és a piac elvárásainak.

3. Törekedj az egyszerű megoldásokra. Egy tervezési folyamat során különböző keresleti információkat (globális vs lokális igény, termékcsalád igénye vs adott termékmárka igénye stb), különböző erőforrások figyelembe vétele mellett (alapanyagok, kapacitás, munkaerő) számos földrajzi lokációra lehet levetíteni. Vigyázz, hogy a túlzott mennyiségű információ nehogy kezelhetetlenné tegye a tervezést, nehogy az legyen, hogy nem látod a fától az erdőt. Próbáld inkább a szűk keresztmetszeteket definiálni és ezek alapján összállítani a terveket.

4. Kerüld el a szuboptimalizálást. Source, make, deliver és return - valamennyi egymástól független folyamat, ezért integráltan tervezd meg, milyen erőforrások szükségesek a végrehajtáshoz. Nem egyszerű, viszont kulcskérdés, hogy a tervezést a vevő vevőjétől a beszállítód beszállítójáig terjeszd ki. Nemigen hallottam olyan vállalatról (Magyarországon legalábbis), ahol ezt tudatosan csinálják, s nemcsak azért, mert nem integrálódtak vertikálisan ezek a vállalatok, hanem azért is, mert képtelenek az ellátási láncot stratégiai eszközként kezelni, s ebből kifolyólag egy impotens szervezetet hoznak létre (a planning osztály független a végrehajtó funkcióktól, a gyártás (make) független a beszerzéstől (source), stb, de ez is megér egy posztot majd). Visszatérve a gondolatmenethez, ha nem törekszel a teljes ellátási lánc optimalizálására - túlmutatva vállalatod keretein sok esetben -, akkor az ellátás egyensúlya megbomolhat, mely készletekben lekötött tőkét, azaz költséget generál (nem biztos, hogy Neked, de attól a te bottom line-od nem lesz hosszútávon jobb) Egy tipikus példa: ha több anyagot veszel (source), mint amennyire a gyártásnak (make) szüksége van, akkor feleslegesen áll a pénzed a készletben. Elgondolkodtál már, miért van excess inventory-d és hogyan kellene elkerülni az obszolens készleteket?

5. Elszámoltatható akciók és feladatok. A tervezésnek az az értékes végterméke, ha az a belső és külső érintettek által megértett és egyetértett akciókat generál. Magyarul, ha tervezel valamit, akkor azon a terven ugyanazt kell hogy értse az operáció, az értékesítés, a marketing és minden belső stakeholder, mint Te, és mint minden külső érintett (beszállítók és vevők) egyaránt. Az akciótervek előrehaladtát kommunikálni és mérni kell, az eredményeknek elérhetőknek kell lennie az összes érintett számára, és gondoskodni kell a visszacsatolásról azért, hogy a tervezés minőségén javíthassunk.

Ahhoz, hogy a vállalatotok céljait elérjétek közösen, meg kell győződjetek, hogy a tervezés a többi üzleti folyamattal integrálva van, avagy sem. Például elgondolkodott-e bármelyikőtök, hogy az előrejelzéseitek pontosságát nem-e lehetne javítani pusztán a tervezés és az értékesítés/marketing osztályok közötti együttműködés átgondolásával, azaz közös folyamatok kialakításával (elég elszigeteltek ezek sokszor). Ha ellátási lánc vezetőként dolgoztatok, találkoztatok azzal, hogy a pénzügyi osztály havonta megkér a szervezetedre vonatkozó költségvetés felülvizsgálatára. Az ilyen terveken alapul egy vállalat tárgyévi és jövő évi mérlegének és eredménykimutatásának a terve. Az ehhez hasonló folyamatok közös javítása és folyamatos fejlesztése a vállalati siker egyik záloga.


A PLAN folyamat indikátorai (sajnos én egy olyan világból jövök, ahol ezeket a kifejezéseket csak angolul használjuk)

Forecast Accuracy, %

On-time delivery, %

Total inventory days of supply

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://supplychain.blog.hu/api/trackback/id/tr451577125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása